Quote

“I'd rather regret the things that I have done than the things that I have not.”
― Lucille Ball

Thursday, September 25, 2014

Ontmoetingen met mijn vader's verleden (Deel 4)

Van der Heem en Harry Isbrucker


Ga naar deel 5

Ga naar deel 1

In de oorlog


Er gebeurde meer in de oorlog, dat later van betekenis zou blijken in het licht van mijn vader's carriere en de mijne. In dit deel begin ik met de beproevingen van de Kapitein ter Zee Harry Isbrucker.

Hij was gevangen gezet in het kamp voor officieren in Stanislau, Stalag 371 (Oekraine). Hij ontsnapte tijdens een treintransport naar Neubrandenburg, dat via Berlijn liep.

Hij was vaak in Berlijn geweest voor de oorlog en dacht hier contacten te kunnen leggen om uiteindelijk illegaal naar Nederland terug te kunnen keren.

In Berlijn is hij ontsnapt uit de trein met een mede-gevangene. Via de Zweedse ambassade in Berlijn, die ook Nederland vertegenwoordigde, probeerde hij met zijn mede-vluchteling Zegers (commandant van vliegveld 'De Vlijt' op Texel, na de oorlog opgeklommen tot generaal-majoor.) steun te krijgen voor hun vlucht naar Nederland.

Tuesday, September 23, 2014

Ontmoetingen met mijn vader's verleden (Deel 3)

afbeelding van Schagen van Leeuwen, Jules Jacob Adriaan
Jules Schagen van Leeuwen, (ref. 15)

Signaal en Jules Schagen van Leeuwen

Ga naar Deel 4

Ga naar Deel 1


De Hengelose achtergrond en mijn eigen jeugd aldaar


Signaal werd in de jaren 20 van de vorige eeuw (1922) in Hengelo opgericht onder de naam N.V. Hazemijer's Fabriek van Signaalapparaten. Hengelo was een provincie stadje met een opkomende electrotechnische en machinebouw industrie (ref. 14). Floris Hazemeijer was aanvankelijk de directeur.

Ik herinner mij dat in het midden van de jaren 60 van de vorige eeuw, toen ik zo'n 16 jaar oud was - dezelfde leeftijd die mijn vader had toen de oorlog uitbrak - al fietsend naar school langs diverse grote Hengelose indusrieen kwam. Zoals Stork (machinebouw), Dikkers (industriele kranen/kleppen) en Hazemeijer (industriele schakelaars), afhankelijk van welke route ik nam.

Heemaf (electro-mechanische apparaten) lag buiten de normale route, maar af en toe kwam ik daar ook langs en Hollandse Signaalapparaten lag ook buiten de route, maar dat was op een steenworp afstand van ons tweede huis in Hengelo.

Friday, September 19, 2014

Typhoon 1416: FUNG WONG (Int) or MARIO (Ph)



Sta. Barbara

Sep. 19, 2014 - 08.00 PM


This typhoon was expected not to make landfall in the Philippines. That's why I didn't opened a blog post for it.

But the track was a bit more south than expected, but still in the forecast-ed track range. It made landfall in the utmost north of the country. Hence I opened a blog post and will publish my experiences briefly now and then.

Rain started to come down this afternoon at 3 PM, as a continuous moderate rain. Be aware that this is a combination of the monsoon and impact of the typhoon.

Now it is still raining and I am wondering if the river can manage the water that is coming down, not only here but also in the mountains north-east of Pangasinan, especially because I don't believe that the problems with the river are solved since the previous typhoon and flood earlier this week.

As it is dark I cannot see what is happening around our compound, I have to wait for tomorrow morning daybreak.

So far there is no excessive wind and also the public storm warning system (PSWS) had not issued a warning for Pangasinan.

Sunday, September 14, 2014

Typhoon 1415: KALMAEGI (Int) or LUIS (Ph)

Courtesy PAGASA

Sta. Barbara

Sep. 14, 2014 - 10:45 AM

This will be the second typhoon this year making landfall in the Philippines.

It's now rainy weather all morning and sometimes stormy wind. We have signal #1 warning now.

It seems, according to the forecast of the PAGASA, that the center of the typhoon will pass by north of us.

Landfall is expected this evening in province Cagayan or Isabella.

Sep. 14, 2014 - 08:00 PM

Weather is still the same, some heavy torrential rains and alternating with more or less dry periods. Wind force is not really increased. Public warning signal for Pangasinan (our province) has been raised to #2.

Now and then lightening and thunder, distance more than 1 km.

I miss my weather station, which was broken a couple of months ago, as to measure the wind speed & direction, rain fall and atmospheric pressure changes. Hopefully I can restore it again by the end of the year. We still have no flooding around our compound.

Typhoon landfall has been reported to have occurred at 17.00 at the Cagayan-Isabella border. 

Monday, September 1, 2014

Ontmoetingen met mijn vader's verleden (Deel 2)

Mijn vader - in het midden - op de motor van een DC3 in Indië

Voor en in de oorlog en naar Indië


Ga naar Deel 1


De jaren voor en in de oorlog (WWII)


Mijn vader is geboren in 1923 in Rotterdam en woonde op de Zwijndrechtsestraat. Hij is met zijn familie verhuisd naar Vlaardingen toen hij 11 jaar oud was. Toen de oorlog uitbrak was hij 16 jaar oud.

Theo Muller (ref. 8) zat bij mijn vader op school. In 1941/1942 zaten zij in dezelfde klas van de VMTO (Voorbereidend Middelbaar Technisch Onderwijs) in Rotterdam.

Dit was een avondcursus van de MTS in Rotterdam, die het mogelijk maakte dat leerlingen van de ambachtschool na een examen toegelaten werden op de MTS avond- of dagschool. In latere jaren werd de VMTO gereorganiseerd en dit werd de nieuwe MTS, terwijl de toenmalige MTS werd opgewaardeerd naar HTS, conform de Duitse opleiding (Polytechnische Schule).

Na het eindexamen is mijn vader naar de avond MTS afdeling werktuigbouw gegaan. Theo is toen naar de MTS in Dordrecht gegaan en heeft door de oorlogsomstandigheden 1 jaar school verloren wegens dwangsarbeid in Duitsland. In die tijd hebben zij verder geen kontakt meer gehad..

Zij werden later vrienden en collega's en zouden beiden voor dezelfde werkgever, eerst in Nederland en later in Duitsland gaan werken. Ik ken Theo en zijn vrouw heel goed, daar zij regelmatig bij mijn ouders op bezoek kwamen.

Het feit dat hij boordwerktuigkundige (BWK) wilde worden verbaast mij niet. Het was in die tijd een nieuw beroep, zeer technisch, onder meer mechanica, elektrotechniek, radiotechniek, motortechniek, stromingsleer, instrumenten, regeltechniek, etc. Inmiddels zijn de taken van een BWK in de meeste vliegtuigen overgenomen door computers.


Printfriendly

Contact Form

Name

Email *

Message *